Zespół Szkół im. W.Witosa w Suchej Beskidzkiej

link do facebook zs Witos
link do facebook zs SKKT wędrowiec

Certyfikaty

Współpraca

Historia działalności SKKT w roku 2013/2014

Rajd na Koskową Górę

W dniu 21.05.2014r.grupa członków SKKT „Wędrowiec” i uczniów z klasy 2 Technikum Hotelarskiego wraz z opiekunami Iwoną Bogacz i Anną Żaczek udała się na rajd górski by zdobyć szczyt Koskowej Góry (867 m) - najwyższy szczyt Beskidzie Makowskim.

Wznosi się on pomiędzy miejscowościami Bogdanówka i Bieńkówka. Swoją wędrówkę rozpoczęliśmy w Żarnówce na Przysłowiu skąd wyruszyliśmy w drogę. Szczyt Koskowej Góry jest płaski i rozległy w większości bezleśny, dzięki czemu rozciąga się z niego piękna panorama widokowa. Tak niesamowitej widoczności dawno nie mieliśmy, a kolejne pasma górskie były doskonale widoczne. Podziwialiśmy piękną panoramę Tatr, pasmo Babiej Góry, Policy, Baraniej Góry, Gorce, a po drugiej stronie Kalwarią, Skawinę a nawet Kraków. Po krótkim odpoczynku udaliśmy się w dalszą drogę szlakiem żółtym przez Ostrysz (707 m n.p.m.) – Stańkową (666 m n.p.m.) do Makowa Podhalańskiego , gdzie przy pięknej słonecznej pogodzie zakończyliśmy rajd.

Koskowa Góra rajd Koskowa Góra rajd Koskowa Góra rajd Koskowa Góra rajd

Rajd papieski - "Nie bójcie się być świętymi"

W dniu 22.05.2014r.  odbył się Zlot Turystów – tzw. „Rajd Papieski” pod hasłem  XVII Dni Papieskich „Nie bójcie się być świętymi”. Nasza drużyna w składzie: Anna Urbańczyk, Izabela Biela, Małgorzata Ciuś, Maria Pasierb, Robert Stanaszek, Adam Kaczmarczyk, Bartłomiej Grzechynka, Dariusz Zemlik, Marcin Stochlik wraz z opiekunem Anną Żaczek zameldowała się na starcie. Wszystkie 17 grup  zebrało się pod pomnikiem św. Jana Pawła na rynku w Kalwarii, aby po otrzymaniu „Karty” wyruszyć w drogę. Naszym zadaniem było odnaleźć 7 punktów zlokalizowanych na terenie Kalwarii, wykonać zadania dla nas przygotowane i dotrzeć na metę, która znajdowała się przy klasztorze. Po poczęstunku i krótkim odpoczynku przystąpiliśmy do kolejnych zadań: testu sprawnościowego  i konkursu piosenki.

Po podliczeniu punktów i  wysłuchaniu wszystkich grup Jury wyłoniła zwycięzców. Nasza drużyna zajęła
II miejsce otrzymując pamiątkowy dyplom za udział w rajdzie. Rozdanie nagród odbyło się 31.05.2014r. w seminarium w Kalwarii podczas zakończenia XVII Dni Papieskich.

Papieski rajd Papieski rajd Papieski rajd Papieski rajd

Sezon turystyczny rozpoczęty!!!

W dniu 24.03.2014r. członkowie SKKT "Wędrowiec" pod opieką mgr Anny Żaczek wyruszyli w pierwszą po „zimie” wyprawę turystyczną. Naszym celem było poznanie ścieżki edukacyjnej Mokry Kozub, która została otwarta w październiku 2013r. Dzięki podpisanej współpracy z Dyrekcją Babiogórskiego Parku Narodowego mogliśmy wraz z pracownikiem parku Tomaszem Urbańcem poznać to ciekawe miejsce. Ścieżka poprowadzona jest  w sąsiedztwie dyrekcji BPN na Mokry Kozub (842 m n.p.m.) i dalej do Zawoi Markowej gdzie znajduje się "Polanaka Odkrywców". Na trasie znajduje się 11 przystanków : „Z biegiem rzeki", „Wyprawa do wnętrza ziemi", „U bram lasu", „Sięgając chmur", czy „Leśna klasa". Mokry Kozub to miejsce z którego roztacza się przepiękny widok na Babią Górę i Zawoję położoną w dolinie rzeki Skawicy. Na zakończenie wyprawy uroczyście przywitaliśmy w naszym gronie  nowych członków SKKT „Wędrowiec”, którzy po podpisaniu zasad „KARTY TURYSTY”  otrzymali legitymacje PTTK. Wykazali się również „odwagą” zjadając liść czosnku niedźwiedziego (roślina o charakterystycznym ostrym zapachu czosnku, który towarzyszył mam do końca rajdu). Oczywiście naszym kolegą nie sprawiło to najmniejszego problemu.

Mokry Kozub Mokry Kozub Mokry Kozub Mokry Kozub

Narciarski Rajd Chłopski - Rajcza 2014

W dniach 7-9.02.2014r.uczniowie Zespołu Szkół im. W. Witosa z Suchej Beskidzkiej pod opieką Anny Żaczek, wzięli udział w Ogólnopolskim Międzynarodowym Narciarskim Rajdzie Chłopskim w Rajczy. Honorowym patronatem był Minister Rolnictwa i rozwoju wsi- Stanisław Kalemba, Prezes Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych – Władysław Serafin oraz Marszałek Województwa Śląskiego – Mirosław Sekuła.

Impreza rozpoczęła się od barwnego korowodu wokół centrum Rajczy z udziałem uczestników rajdu z różnych regionów Polski , Słowacji i Czech, a nawet i Włoch, kapel regionalnych, a także dziadów regionalnych z grupy kolędniczo – obrzędowej „Bałamuty” ze Zwardonia.

W rajdzie startowały drużyny 4-osobowe które rywalizowały między sobą konkurencjach sprawnościowych (bieg narciarski i mini biathlon) oraz wiedzy krajoznawczej Euroregionu Beskidy. Brak śniegu spowodował , że nie odbył się bieg na 3 i 5 km, ale pozostałe atrakcje odbyły się zgodnie z planem.

Podczas rajdu odbywały się również Transgraniczne Targi Ofert Turystycznych, na których prezentowaliśmy walory turystyczne Suchej Beskidzkiej i Powiatu Suskiego oraz częstowaliśmy zwiedzających wodą KURACJUSZA Beskidzkiego i wypiekami z Piekarni Stanisława Wągla.

Wzięliśmy udział w nauce tańca i śpiewu góralskiego z Regionalnym Zespołem Pieśni i Tańca „Rajcusie” oraz pod opieką wykwalifikowanych instruktorów spróbowaliśmy swoich sił na ściance wspinaczkowej.

W wyniku rywalizacji Nasza drużyna zajęła II i III miejsce w klasyfikacji szkół ponadgimnazjalnych i VII w klasyfikacji gmin. Uczniowie biorący udział w rajdzie: Barbara Kachnic, Patrycja Gaura, Maria Pasierb, Przemysław Grajny, Adrian Trojanowski, Jakub Chrząszcz

Rajd chłopski 2014 Rajd chłopski 2014 Rajd chłopski 2014 Rajd chłopski 2014 Rajd chłopski 2014 Rajd chłopski 2014 Rajd chłopski 2014 Rajd chłopski 2014 Rajd chłopski 2014 Rajd chłopski 2014

Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy Turystyczno –Krajoznawcza w Zakopanym

W dniach 8-10 października 2013r. po raz kolejny, reprezentanci naszej szkoły, członkowie szkolnego koła SKKT „Wędrowiec” : Małgorzata Ciuś 3H1, Jakub Chowaniak 3H1, Anna Urbańczyk 3H1, Milena Rajchel 2TL pod opieką pani Anny Żaczek, wzięli udział w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Wiedzy Turystyczno –Krajoznawczej w Zakopanym.

Od przeszło roku nasza szkoła wysoko plasuje się ogólnopolskim rankingu. Na ponad czterystu uczestników z całej Polski, jako jedyni z  województwa małopolskiego, do ścisłego finału zakwalifikowali się Małgorzata Ciuś i Jakub Chowaniak, zajmując w ostatecznym pojedynku kolejno 6 i 7 miejsce. W rankingu powiatów  nasz zespół zajął trzecie miejsce, a jako województwo, przy pomocy grupy z Wadowic i Tarnowa, zajęliśmy drugie miejsce, oddając zwycięstwo  zespołowi województwa zachodniopomorskiego.

To niebywałe osiągnięcie. Materiał bowiem  obejmował zarówno zagadnienia turystyczne jak i elementy historii, sztuki, wiedzy o kraju, Unii Europejskiej  ze szczególnym naciskiem na znajomość tradycji, geografii, kultury i historii Litwy.

Ponadto, organizatorzy zagwarantowali nam wycieczki z przewodnikiem. Tym sposobem zwiedziliśmy Zakopane, a przede wszystkim, zrobiliśmy wiele kilometrów na szlakach polskich Tatr czy Doliny Kościeliska. Większość z nas podążała tymi drogami pierwszy raz, więc emocji, wrażeń i wspomnień pozostało co nie miara!

Jak mówią uczestnicy, nie ma co zwlekać, już od dziś zaczynają ‘zakuwać’ na rok następny. „ W przyszłym roku zwycięstwo jest nasze” – podkreślają.  Czyżby stwierdzenie „do trzech razy sztuka” w tym wypadku znalazło swoje odzwierciedlenie? Przekonamy się za rok!

Jeśli interesuje Cię turystyka w szerokim tego słowa znaczeniu, nie zwlekaj!  Koło SKKT „Wędrowiec” czeka wytrawnych turystów

Anna Urbańczyk

Olimpiada zakopane Olimpiada zakopane Olimpiada zakopane Olimpiada zakopane

SKKT "Wędrowiec" na rajdzie w Beskidzie Śląskim

W dniach 24- 25 października 2013 r. członkowie SKKT „Wędrowiec” wraz z opiekunem mgr Anną Żaczek, o godzinie 6:30 wyruszyli na rajd w Beskid Śląski.

Wędrowanie rozpoczęliśmy w Bielsku Białej udając się szlakiem czerwonym na Szyndzielnię (1028 m npm) i Klimczok (1040m npm). Pogoda nam nie sprzyjał ponieważ padał leki deszczyk, ale wytrwale dążyliśmy do celu, którym był Szczyrk. Po zakwaterowaniu się i odpoczynku, postanowiliśmy zdobyć jeszcze jeden szczyt Skrzyczne (1257m npm). Był to wyczerpujący i trudny szlak, ale za to mogliśmy podziwiać piękne widoki i zachód słońca ponieważ pogoda się zdecydowanie poprawiła. Dzień zakończyliśmy nocnym zwiedzaniem Szczyrku.

Następnego dnia po śniadaniu wyruszyliśmy w dalszą drogę . Naszym celem było zdobycie szczytu Baraniej Góry (1220m npm). Wędrówkę rozpoczęliśmy od Szczyrku Solisko i przez Przełęcz Salmopolską, Malinową Skałę, Magórke Wiślańską dotarliśmy na szczyt Baraniej Góry. Nagrodą były przepiękne widoki z platformy widokowej na Beskidy i Tatry. Nowi członkowie PTTK odczytali Kartę Turysty i złożonym podpisem zobowiązali się jej przestrzegać. Otrzymali również odznakę i legitymację PTTK.

Ta wycieczka była bardzo ciekawa i pasjonującą. Wiele nas nauczyła między innymi tego aby nigdy się nie poddawać i uparcie dążyć do upragnionego celu.

Ewelina Uczniak, Magdalena Fic

beskid sląski beskid sląski beskid sląski beskid sląski

„LALUSIE” górą!

W dniach 4-6.10.2013r. uczniowie: Małgorzata Ciuś, Marzena Malina, Anna Urbańczyk, Przemysław Grajny, Rafał Mak, Kamil Płonka, Kamil Bachul i Jakub Chowaniak wraz z opiekunem Anną Żaczek reprezentowali naszą szkołę na VIII Rajdzie Szlakami Żołnierzy Wyklętych mjr. Józefa Kurasia „Orła”, „Ognia”- Republika Partyzancka.

Od trzech lat niezmiennie nasz patrol nosi tę samą nazwę – „Laluś”, na cześć ostatniego partyzanta Żołnierzy Wyklętych, Józefa Franczaka.

Zmagania patroli przebiegały na szlakach partyzanckich o łącznej długości 50 km. Trasa przebiegała z Krościenka do Ochotnicy Górnej. Droga wiodła malowniczymi wzgórzami, historycznie związanymi z partyzantką, szczytami Marszałka i Lubania, następnie zmierzała przez Przełęcz Knurowską do Bazy Partyzanckiej na Ustrzyku.

W drugi dzień trasa przebiegała Ochotnickim Szlakiem Edukacyjnym GPN zataczając koło poprzez Forendówki, Jaszcze, Ustrzyk. Musieliśmy się wykazać dużą sprawnością i wiedzą historyczną z okresu I i II konspiracji z terenów Małopolski i Podhala. Każdy uczestnik otrzymał pamiątkową koszulkę, książkę historyczną „Od niepodległości do niepodległości”

Podczas spotkania z pracownikami IPN z Krakowa poszerzyliśmy swoją wiedzę historyczną. Obejrzeliśmy film historyczny i rekonstrukcje bitwy ochotnickiej, uczestniczyliśmy w spotkaniu z żołnierzem ZP „Błyskawica”: Zbigniewem Paliwodą ps. „Jur” , Januszem Niemcem synem mjr Antoniego Żubryda ps „Zuch”, Zbigniewem Kurasiem synem mjr Józefa Kurasia ps „Ogień”.

W rajdzie uczestniczyła młodzież z całej Polski, a wyniku przyjacielskiej rywalizacji Nasz patrol zajął IV miejsce.

Rajd - Podbabiogórskie Miasta

W dniu 2.10.2013r. uczniowie klasy 1 TL oraz członkowie SKKT „Wędrowiec” wzięli udział w rajdzie górskim „Podbabiogórskie Miasta”. Celem rajdu było popularyzacja sieci szlaków turystycznych łączących miasta Podbabiogórza. Wędrówkę rozpoczęliśmy w Suchej Beskidzkiej, skąd szlakiem niebieskim udaliśmy się przez Mioduszynę do Makowa Podhalańskiego. Podziwiając piękne widoki dotarliśmy do mety rajdu, gdzie czekała na nas gorąca herbatka i coś słodkiego. Opiekunami rajdu byli: mgr Iwona Bogacz, mgr Beata Bałos i mgr Anna Żaczek.

rajd rajd rajd rajd

Rajd Górski "Babia Góra 2013" - SZCZYT ZDOBYTY !!!

W dniu 26.09.2012r.odbył się Rajd Górski „Babia Góra 2013” w którym wzięli udział uczniowie z klasy 2 TL oraz członkowie SKKT „Wędrowiec”, opiekunami grupy byli : mgr Katarzyna Staszak, mgr Iwona Bogacz i mgr Anna Żaczek. Wędrówkę rozpoczęliśmy na przełęczy Krowiarki skąd szlakiem czerwonym udaliśmy się na Sokolicę gdzie podziwialiśmy piękne widoki. Pogoda nam sprzyjała, było zimno, ale był też przebłyski słońca. Na szczycie Diablaka wiał wiatr i przechodziła mgła, więc zaczęliśmy schodzić do schroniska na Markowych Szczawinach. Po krótkim odpoczynku ruszyliśmy do Zawoi Markowa i do skansenu im. J. Żaka, gdzie czekała na nas ciepła herbata i gorące kiełbaski. Dla wielu uczestników było to pierwsza próba zdobycia Babiej Góry. Szkoda, że nie udało się nam podziwiać widoków, ale może następnym razem „Matka Niepogód” będzie bardziej łaskawa.

rajd Babia Góra rajd Babia Góra rajd Babia Góra rajd Babia Góra

Rajd Szlakiem Ks. Kard. Karola Wojtyły - Skawica

W dniu 9.09.2013r. uczniowie z klasy 3 H1 wraz z grupą członków SKKT „Wędrowiec” rozpoczęła sezon turystyczny biorąc udział w IVX Rajdzie Turystycznym Szlakiem ks. kard. Karola Wojtyły. Przed wejściem na szlak wszyscy uczestnicy wzięli udział we Mszy Św. w kościele parafialnym w Skawicy, gdzie homilię wygłosił ks. prof. dr hab. Maciej Ostrowski. Opiekunami rajdu byli : mgr Anna Żaczek i mgr Tomasz Pituła