Zespół Szkół im. W.Witosa w Suchej Beskidzkiej












link do facebook zs Witos
link do facebook zs SKKT wędrowiec

Certyfikaty




Współpraca











Stop dyskryminacji

W roku szkolnym 2015/2016 uczniowie ZS i. W. Witosa włączyli się do realizacji programu edukacyjnego prowadzonego przez Polską Sekcję Amnesty International pod tytułem „Razem Mamy Siłę : Stop Dyskryminacji”. W ramach projektu uczniowie klasy 2HO przygotowali ankietę dotyczącą problemu dostrzegania i doznawania dyskryminacji w różnych miejscach oraz przeprowadzili badanie ankietowe w klasach od I-IV w naszej szkole, a także wśród kilku klas trzecich gimnazjów w Zawoi, Suchej Beskidzkiej i Zembrzycach. Następnie uczennice Katarzyna Talaga, Karolina Sala, Kamila Szewczyk, Weronika Surowicz, Paulina Hutniczak oraz Patrycja Hutniczak opracowały wyniki ankiety, które prezentujemy poniżej.

33% młodzieży klas trzecich gimnazjów wskazała w ankiecie, że czuje się dyskryminowanych. Spośród nich 39% wskazało, że jest dyskryminowanych w środowisku lokalnym, ale też 35% czuje się dyskryminowanych w szkole, a 37% w internecie. Dużo, bo aż 63% deklaruje, że było świadkiem dyskryminacji innych osób. 88% procent ankietowanych dostrzega obecność zjawiska dyskryminacji we współczesnym świecie i potrzebę przeciwdziałania.

Większą grupę ankietowanych stanowiła młodzież naszej szkoły. Badanie przeprowadzono w większości klas zaczynając od świeżo przybyłej młodzieży klas pierwszych, a na uczniach klas maturalnych kończąc. Ciekawą tendencję zauważamy przy pytaniu „czy czujesz się dyskryminowany?”. O ile w klasach pierwszych to poczucie dotyczy 10% ankietowanych, to w kolejnych klasach odsetek dyskryminowanych wzrasta: w klasach drugich tą odpowiedź wskazało 19% ankietowanych, w trzecich 26% a w czwartych 38% ankietowanych. W odpowiedzi na pytanie „gdzie spotykasz się z dyskryminacją” najczęstsze wskazania to: środowisko lokalne, szkoła i Internet. Co ciekawe poczucie dyskryminacji w szkole wzrasta wraz z długością przebywania w szkole, od 34% w klasie pierwszej do 53% w klasie czwartej. W tym wskazaniu mamy wyraźną tendencję wzrostową, w pozostałych utrzymuje się na podobnym poziomie wahając się między dwadzieścia kilka a trzydzieści kilka procent. Wysoki jest wśród młodzieży szkoły średniej poziom świadomości istnienia zjawiska dyskryminacji w skali globalnej sięgający 86-98% wskazań. Zdecydowana większość z nich uważa, że ten problem jest na tyle ważny, że należy mu przeciwdziałać.

Wyniki powyższej ankiety wskazują, że młodzież dostrzega problem dyskryminacji, a co gorsza znaczny odsetek z nich czuje się osobiście dyskryminowanym. Wzrost poczucia dyskryminacji wraz z wiekiem być może wynika z większego poziomu wiedzy na ten temat i większej znajomości swoich praw. Ważną informacją jest fakt, że szkoła jest miejscem gdzie młodzież najczęściej czuje się dyskryminowana. Ankieta nie daje odpowiedzi czy to poczucie dotyczy relacji uczeń-uczeń czy uczeń- nauczyciel.

Wystawa

W ramach realizacji projektu edukacyjnego „Stop dyskryminacji. Razem mamy siłę.” uczniowie klasy 2HO wraz z opiekunem projektu Tomaszem Smyrak ogłosili konkurs na plakat, którego myślą przewodnią było zjawisko dyskryminacji. Wykonane plakaty trafiły na szkolną wystawę, którą można oglądać od początku lutego tego roku na pierwszym piętrze szkoły. Poziom prac jest dość zróżnicowany, ale wszystkie wymagały dużego nakładu pracy i zaangażowania ze strony autorów. Na pierwszy plan wybijają się prace przygotowane przez uczennice klasy czwartej technikum reklamy, które wykorzystały swoją wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przygotowania zawodowego. Poniżej prezentujemy dokumentację fotograficzną wystawy.


Stop dyskryminacji Stop dyskryminacji Stop dyskryminacji Stop dyskryminacji Stop dyskryminacji Stop dyskryminacji Stop dyskryminacji Stop dyskryminacji Stop dyskryminacji Stop dyskryminacji