- Strona główna
- PRZETARGI
- Szkoła
- Plan lekcji
- Dzwonki
- Szkoła dla dorosłych
- Dla Uczniów
- Dla Nauczycieli
- Procedury
- Dla Maturzystów
- Praktyki zawodowe
- Doradca zawodowy
- REKRUTACJA 2018/2019
- Internat
- Projekty unijne
- Szkolny Wolontariat
- Biblioteka
- Nasze sukcesy
- Kontakt
Certyfikaty
Współpraca
DZIŚ BUDUJEMY PRZYSZŁĄ KARIERĘ ZAWODOWĄ
W wielu europejskich krajach młodzi ludzie już w wieku gimnazjalnym dokonują wyboru przyszłego zawodu. Niestety tylko nielicznym udaje się podjąć trafną decyzję. Brak rzetelnych informacji na temat możliwości zatrudnienia w danym zawodzie, w połączeniu z fałszywą samooceną mocnych i słabych stron, przyczynia się do podejmowania przez młodzież niewłaściwych decyzji, co do wyboru przyszłej ścieżki kariery. Nasz projekt ma pomóc młodzieży w utwierdzeniu się, co do słuszności ich wyboru co do szkoły i przyszłego zawodu, a także ma zwiększyć samoświadomość na temat ich talentów i predyspozycji zawodowych.
- O projekcie
- Spotkania międzynarodowe
- Zadania
- Upowszechnianie
- Promocja
O projekcie
Projekt ma swój początek w spostrzeżeniu, jakie poczyniło wielu nauczycieli w Europie, mianowicie powierzchowności założeń i praktyk w zakresie nastawienia na karierę i doradztwa zawodowego. Ten projekt ma na celu zebranie pozytywnych doświadczeń poszczególnych uczestników aby spróbować zbudować zestaw praktycznych wytycznych opartych na dokumentach i badaniach. Ma to ułatwić każdej szkole wypracowanie właściwego podejścia w zakresie przyszłej kariery uczniów, ułożonego tak, aby wyjść naprzeciw potrzebom ucznia, a także wspomagać nauczycieli każdego przedmiotu w pomocy uczniom w zakresie podjęcia decyzji co do przyszłego kierunku kariery i wspomagania uczniów w dążeniu do ich celu. Obecnie, większość decyzji dotyczących przyszłej kariery pozostaje w rękach ucznia w zbyt młodym wieku, podczas gdy media i społeczeństwo ukazują młodzieży złe przykłady i złudne wyobrażenia co do najlepszych wyborów zawodu. Ponad to, w wielu krajach gdzie takich wyborów młodzi ludzie dokonują już w wieku gimnazjalnym, tylko nielicznym udaje się podjąć trafną decyzję. Nietrafne wybory w młodym wieku wymagają korekty w późniejszych latach edukacji w szkole średniej. Niestety, często rodzina nie pomaga w obraniu właściwej ścieżki zawodowej. Rodzice wielu uczniów pozostawiają tę najważniejszą życiową decyzję swoim dzieciom, udzielając niewiele porady i pomocy. Brak właściwej informacji na temat wymagań na rynku pracy i możliwości zatrudnienia, przyszłego rozwoju na danym polu, a także fałszywy obraz perspektyw w zatrudnieniu, jaki młodzież sobie buduje, w połączeniu z nieprawdziwym wyobrażeniem o swoich mocnych i słabych stronach, przyczynia się do podejmowania niewłaściwych decyzji, a na dłuższą metę, do problemów ze znalezieniem pracy lub do nieudanej kariery, braku sukcesu w osiągnięciu pozycji społecznej i pojawiania się zachowań antyspołecznych. Ten projekt ma pomóc uczniom zyskać lepszą świadomość i lepiej poznać dziedziny, w których się widzą w przyszłości. Zostaną przygotowane portfolia zorientowane na karierę zawodową i wspomagające jej budowanie, które posłużą każdemu zainteresowanemu. Podejście dialogowe i spersonifikowane analizy SWOT zostaną użyte aby wspierać decyzje w zakresie przyszłej kariery. Najnowsze metody takie jak OER, uczenia angielskiego metodą łączoną oraz uczenia cyfrowego zostaną użyte aby wspomóc korzystających w nadążaniu za nowościami i wyrównaniu ewentualnych braków w orientacji w kwestiach zawodowych. Pomogą również sprawdzić się w wybranych dziedzinach, a wszystko to w celu pomocy w podjęciu ostatecznej decyzji i podbiciu motywacji i determinacji, jako niezbędnych elementów budowania udanej kariery, zaznaczenia swojej osobowości i korzystnego umieszczenia siebie w społeczeństwie.
Spotkanie międzynarodowe RESITA w Rumunii
Pierwsze miało charakter organizacyjny i odbyło się w styczniu 2015r. w Rumunii. Podczas spotkania nauczyciele, współpracujący w projekcie, mogli wymienić się doświadczeniami na temat sposób i kryteriów, którymi kieruje się młodzież wybierając przyszły zawód oraz zaplanować poszczególne działania, w ramach realizacji projektu.
Spotkanie międzynarodowe w Polsce
Powitanie uczestników projektu w Polsce
Międzynarodowe warsztaty zakresu doradztwa zawodowego
Podczas warszatów miało miejsce:Spotkanie miedzynarodowe w Utena (Uciana) na Litwie
We wrześniu 2015r odbyło się na Litwie kolejne, trzecie spotkanie partnerów projektu. Tym razem zanalizowane zostały ankiety, które dotychczas przeprowadzone były wśród uczniów lub które w przyszłości najlepiej nadadzą się do celów projektu. Partnerzy z Turcji zaprezentowali zaktualizowaną stronę internetową projektu, przy czym wspólnie podjęto decyzję jej udoskonalenia w przyszłości. Następnie podjęto temat portfolia jako głównego celu projektu. Przedyskutowano jego treść, założenia, wygląd i metody jego przygotowania.
Spotkanie miedzynarodowe w Triggiano we Włoszech
Triggiano we Włoszech było miejscem spotkania partnerów projektu w grudniu 2015r. Było to już czwarty, przedostatni zjazd, dlatego miał charakter ostatecznego dopracowania portfolia. Każdy z partnerów przedstawił swoją wizję portfolia, po czym wspólnie zaaprobowano zestaw ankiet i kart pracy, które powinny się w nim znaleźć. Ważnym punktem spotkania było również przemyślenie metod rozpowszechniania wyników projektu. W rezultacie powstał plan rozpowszechniania projektu.
Spotkanie miedzynarodowe w Istanbulu w Turcji
Ostatnie międzynarodowe spotkanie partnerów projektu przypadło na kwiecień 2016r. Odbyło się niestety bez udziału partnerów z Włoch. Podczas obrad partnerzy ustalono ostateczny format portfolia oraz towarzyszącej mu broszury. Tureccy partnerzy zaprezentowali pozostałym stronę internetową projektu zawierającą aktualne ankiety i testy. Każda ze szkół przedstawiła swój plan działań mających na celu rozpowszechnienie projektu. Na koniec ustalono termin pierwszej konferencji online poświęconej raportowi końcowemu .
Zadanie: ewaluacja
Zadanie: Mocne i słabe strony doradztwa zawodowego
W celu ustalenia jakie działania prowadzone w naszej szkole, stymulują rozwój zawodowy uczniów, zebrano i zanalizowano dane z ankiety wstępnej, dane statystyczne dotyczące m.in. kursów, praktyk zawodowych, staży-wizyt zawodoznawczych, organizowanych przez naszą szkołę oraz przeprowadzono szereg rozmów z doradcą zawodowym, z nauczycielami i wychowawcami klas
Zadanie: Ankieta diagnozująca orientację zawodową uczniów
Przeprowadzono ankietę wśród 94 uczniów klas I i 84 uczniów z klas III, która pozwoliła między innymi sprawdzić jaki procent naszych uczniów rozmawiało z doradcą zawodowym lub nauczycielem na temat wyboru przyszłej szkoły i zawodu. Ankieta pozwoliła też ocenić, ilu uczniów uważa takie rozmowy za pomocne w wyborze przyszłej ścieżki kariery.
Ankieta – Typowy dzień w szkole
Przeprowadzona ankieta wśród tych samych klas co ankieta 1. pozwoliła m.in. ocenić ile czasu w ciągu dnia uczniowie przeznaczają na naukę, wypoczynek czy sen oraz jakie odczucia mają uczniowie np. w stosunku do obowiązku szkolnego.
Aptitudes Questionnaire” (Kwestionariusz uzdolnień)
W tej ankiecie wzięło udział 28 uczniów z drugiej i trzeciej klasy Technikum Ekonomicznego (TE) i Technikum Żywienia i Usług Gastronomicznych (TG).Pytania w kwestionariuszu dotyczyły różnych uzdolnień i podzielone zostały na 8 obszarów:
• L (General learning aptitude) – zdolności uczenia się
• V (Verbal aptitude) – zdolności werbalne
• N (Numerical aptitude) – zdolności operowania liczbami
• S (Spatial representation aptitude) – zdolności postrzegania przestrzeni
• P (Processing documets aptitude) – zdolności przetwarzania dokumentów
• C (Eye – hand Coordination aptitude) – zdolności koordynacji oko - ręka
• M (Manual dexterity) – sprawność manualna
• D (Digital dexterity) – zdolności posługiwania się urządzeniami
Przeprowadzenie testów służących do diagnozy potencjału i preferencji zawodowych uczniów.
TEST - Questionnaire for detecting intelect type”
Badaniu została poddana grupa 22 uczniów klasy II Technikum ekonomicznego oraz grupa 18 uczniów kl III Technikum Organizacji Reklamy. Ankietę przeprowadzono w języku angielskim, i pozwalała ona na określić typ osobowości badanego ucznia.
TEST samooceny ,,GRA TOWARZYSKA”'
Badaniu poddano 22 uczniów z klasy I Technikum Hotelarskiego oraz 23 uczniów z klasy II Technikum Żywienia i Usług Gastronomicznych. Ankieta składała się z 90 pytań. Uczniowie wybierali pytania, z którymi się zgadzali lub które odpowiadały ich sposobowi myślenia. Wybór ten pozwalał określić typ osobowości danego ucznia.
ANKIETA SOCJOMETRYCZNA - JAK POSTRZEGAM SIEBIE – moje miejsce w grupie
Ankieta służy do oceny miejsca w grupie, pozwala określić czy dany uczeń jest realizatorem, koordynatorem, krytykiem, pomysłodawcą, wykonawcą czy specjalistą. Każdy typ pełni określoną rolę w grupie, ma określone pozytywne cechy i dopuszczalne słabości.
Szczegółowa analiza mocnych słabych stron doradztwa zawodowego w szkole.
Raport dotyczący sytuacji doradztwa zawodowego
Zebrane przez nas informacje (Analiza SWOT) przyczyniły się do powstania raportu dotyczącego sytuacji doradztwa zawodowego w naszej szkole. Pozwoliło to na ocenę słabych stron szkoły i polityki lokalnej, w sprawie doradztwa zawodowego. Szukano czynników, które utrudniają proces doradztwa zawodowego oraz przeszkadzają w budowaniu kariery
Raport dotyczący sytuacji doradztwa zawodowegoBudowanie kariery na "Dniach Otwartych Szkoły"
Dzień otwarty w ZS im. W. Witosa w Suchej Beskidzkiej stał się dobrą okazją do zapoznania naszych obecnych i przyszłych uczniów z projektem „Dziś budujemy przyszłą karierę zawodową” . Podczas prezentacji oferty kształcenia przedstawiono kandydatom do szkoły i ich rodzicom, jak można budować ściężkę zawodową w naszej szkole.
Upowszechnianie projektu wsród uczniów w gimnazjach w powiacie suskim
Upowszechnianie projektu wśród rodziców
Upowszechnianie projektu wśród uczniów
Upowszechnianie projektu wśród nauczycieli
Seminarium
W czerwcu 2016r. w Zespole Szkół im. W. Witosa w Suchej Beskidzkiej odbyło się Seminarium: „Portfolio jako jedno z narzędzi kształtowania rozwoju osobistego i zawodowego ucznia”. Celem spotkania było przybliżenie idei projektu “Dziś budujemy przyszłą karierę zawodową” oraz upowszechnienie wśród uczestników efektów pracy powstałych w ramach w/w projektu, ze szczególnym naciskiem na prezentację przykładowego Portfolia osobistego rozwoju i ścieżki zawodowej. Grupą docelową byli nauczyciele, doradcy zawodowi, pedagodzy, dyrektorzy szkół. Osoby biorące udział w seminarium otrzymały materiały, które będą mogły być wykorzystane w pracy dydaktyczno - wychowawczej np. na lekcjach wychowawczych, na zajęciach grupowych i indywidualnych z doradztwa zawodowego.
Portfolio rozwoju osobistego i ścieżki zawodowej – PROSZ
pobierz |
Portfolio - PROSZ |
pobierz |
Instrukcja obsługi portfolio "PROSZ" |
pobierz |
Wersja polskojęzyczna raportu z książki "Career Orientation..." |
zobacz |
Książka "Career Orientation - best practices across Europe" |
Działanie informacyjne - ŚCIENNA GAZETKA SZKOLNA
Społeczność szkolna ma okazję zapoznać się informacją o realizacji projektu; o budowaniu poczucia własnej wartości i pewności siebie poprzez poradnictwo u doradcy zawodowego a także o budowania udanej kariery zawodowej
Działanie promocyjne - Dzień otwarty szkoły
Dzień otwarty w ZS im. W. Witosa w Suchej Beskidzkiej stał się dobrą okazją do zapoznania naszych obecnych i przyszłych uczniów z projektem „Dziś budujemy przyszłą karierę zawodową” . Podczas prezentacji oferty kształcenia przedstawiono kandydatom do szkoły i ich rodzicom, jak można budować ściężkę zawodową w naszej szkole.
Działania promocyjne: PLATFORMA LOCAL LEADER SELFIE+
Na międzynarodowej platformie SELFIE+ zamieszczono zdjęcie z krótkim komentarzem o realizacji projektu "Dziś budujemy przyszłą karierę zawodową" zobacz
Działania promocyjne: PRASA LOKALNA
W gazecie lokalnej " Kronika Beskidzka" i na portalu internetowym www.beskidzka24.pl został umieszczony artykuł pt: "Wybrać zawód z głową" który informował o realizacji projektu. zobacz