Zespół Szkół im. W.Witosa w Suchej Beskidzkiej












link do facebook zs Witos
link do facebook zs SKKT wędrowiec

Certyfikaty




Współpraca









Erasmus

DZIŚ BUDUJEMY PRZYSZŁĄ KARIERĘ ZAWODOWĄ

W wielu europejskich krajach młodzi ludzie już w wieku gimnazjalnym dokonują wyboru przyszłego zawodu. Niestety tylko nielicznym udaje się podjąć trafną decyzję. Brak rzetelnych informacji na temat możliwości zatrudnienia w danym zawodzie, w połączeniu z fałszywą samooceną mocnych i słabych stron, przyczynia się do podejmowania przez młodzież niewłaściwych decyzji, co do wyboru przyszłej ścieżki kariery. Nasz projekt ma pomóc młodzieży w utwierdzeniu się, co do słuszności ich wyboru co do szkoły i przyszłego zawodu, a także ma zwiększyć samoświadomość na temat ich talentów i predyspozycji zawodowych.



strona wwww      facebook


  • O projekcie
  • Spotkania międzynarodowe
  • Zadania
  • Upowszechnianie
  • Promocja

erasmus

O projekcie

Projekt ma swój początek w spostrzeżeniu, jakie poczyniło wielu nauczycieli w Europie, mianowicie powierzchowności założeń i praktyk w zakresie nastawienia na karierę i doradztwa zawodowego. Ten projekt ma na celu zebranie pozytywnych doświadczeń poszczególnych uczestników aby spróbować zbudować zestaw praktycznych wytycznych opartych na dokumentach i badaniach. Ma to ułatwić każdej szkole wypracowanie właściwego podejścia w zakresie przyszłej kariery uczniów, ułożonego tak, aby wyjść naprzeciw potrzebom ucznia, a także wspomagać nauczycieli każdego przedmiotu w pomocy uczniom w zakresie podjęcia decyzji co do przyszłego kierunku kariery i wspomagania uczniów w dążeniu do ich celu. Obecnie, większość decyzji dotyczących przyszłej kariery pozostaje w rękach ucznia w zbyt młodym wieku, podczas gdy media i społeczeństwo ukazują młodzieży złe przykłady i złudne wyobrażenia co do najlepszych wyborów zawodu. Ponad to, w wielu krajach gdzie takich wyborów młodzi ludzie dokonują już w wieku gimnazjalnym, tylko nielicznym udaje się podjąć trafną decyzję. Nietrafne wybory w młodym wieku wymagają korekty w późniejszych latach edukacji w szkole średniej. Niestety, często rodzina nie pomaga w obraniu właściwej ścieżki zawodowej. Rodzice wielu uczniów pozostawiają tę najważniejszą życiową decyzję swoim dzieciom, udzielając niewiele porady i pomocy. Brak właściwej informacji na temat wymagań na rynku pracy i możliwości zatrudnienia, przyszłego rozwoju na danym polu, a także fałszywy obraz perspektyw w zatrudnieniu, jaki młodzież sobie buduje, w połączeniu z nieprawdziwym wyobrażeniem o swoich mocnych i słabych stronach, przyczynia się do podejmowania niewłaściwych decyzji, a na dłuższą metę, do problemów ze znalezieniem pracy lub do nieudanej kariery, braku sukcesu w osiągnięciu pozycji społecznej i pojawiania się zachowań antyspołecznych. Ten projekt ma pomóc uczniom zyskać lepszą świadomość i lepiej poznać dziedziny, w których się widzą w przyszłości. Zostaną przygotowane portfolia zorientowane na karierę zawodową i wspomagające jej budowanie, które posłużą każdemu zainteresowanemu. Podejście dialogowe i spersonifikowane analizy SWOT zostaną użyte aby wspierać decyzje w zakresie przyszłej kariery. Najnowsze metody takie jak OER, uczenia angielskiego metodą łączoną oraz uczenia cyfrowego zostaną użyte aby wspomóc korzystających w nadążaniu za nowościami i wyrównaniu ewentualnych braków w orientacji w kwestiach zawodowych. Pomogą również sprawdzić się w wybranych dziedzinach, a wszystko to w celu pomocy w podjęciu ostatecznej decyzji i podbiciu motywacji i determinacji, jako niezbędnych elementów budowania udanej kariery, zaznaczenia swojej osobowości i korzystnego umieszczenia siebie w społeczeństwie.

erasmus

Spotkanie międzynarodowe RESITA w Rumunii

Pierwsze miało charakter organizacyjny i odbyło się w styczniu 2015r. w Rumunii. Podczas spotkania nauczyciele, współpracujący w projekcie, mogli wymienić się doświadczeniami na temat sposób i kryteriów, którymi kieruje się młodzież wybierając przyszły zawód oraz zaplanować poszczególne działania, w ramach realizacji projektu.


Rumunia Rumunia Rumunia Rumunia Rumunia Rumunia Rumunia Rumunia

Spotkanie międzynarodowe w Polsce

Powitanie uczestników projektu w Polsce

Polska- powitanie Polska- powitanie Polska- powitanie Polska- powitanie

Międzynarodowe warsztaty zakresu doradztwa zawodowego

Podczas warszatów miało miejsce:
  • prezentacja rezultatów i ewaluacja wyników ankiety nr. 3 przeprowadzonych w poszczególnych krajach,
  • przedstawienie najlepszych praktyk stymulujące rozwój zawodowy uczniów, prowadzonych przez szkołę Zespół Szkół im. W. Witosa oraz przez współpracującą z nami Wyższą Szkołę Turystyki i Ekologii.
  • ewaluacja 8 miesięcy wdrażania projektu.
  • przedstawienie ostatecznej wersji książki i płyty CD, która zostanie wydana w trzech językach, a dotyczy mocnych i słabych stron doradztwa zawodowego
  • dokonano wyboru kolejnych ankiet, które posłużą do badania umiejętności i uzdolnień uczniów szkół partnerskich, jak również posłużą do oceny ich predyspozycji zawodowych.

  • Polska Polska Polska Polska Polska Polska Polska

    Spotkanie miedzynarodowe w Utena (Uciana) na Litwie

    We wrześniu 2015r odbyło się na Litwie kolejne, trzecie spotkanie partnerów projektu. Tym razem zanalizowane zostały ankiety, które dotychczas przeprowadzone były wśród uczniów lub które w przyszłości najlepiej nadadzą się do celów projektu. Partnerzy z Turcji zaprezentowali zaktualizowaną stronę internetową projektu, przy czym wspólnie podjęto decyzję jej udoskonalenia w przyszłości. Następnie podjęto temat portfolia jako głównego celu projektu. Przedyskutowano jego treść, założenia, wygląd i metody jego przygotowania.

    Spotkanie miedzynarodowe w Triggiano we Włoszech

    Triggiano we Włoszech było miejscem spotkania partnerów projektu w grudniu 2015r. Było to już czwarty, przedostatni zjazd, dlatego miał charakter ostatecznego dopracowania portfolia. Każdy z partnerów przedstawił swoją wizję portfolia, po czym wspólnie zaaprobowano zestaw ankiet i kart pracy, które powinny się w nim znaleźć. Ważnym punktem spotkania było również przemyślenie metod rozpowszechniania wyników projektu. W rezultacie powstał plan rozpowszechniania projektu.


    Włochy Włochy Włochy Włochy Włochy Włochy Włochy Włochy Włochy Włochy Włochy Włochy Włochy

    Spotkanie miedzynarodowe w Istanbulu w Turcji

    Ostatnie międzynarodowe spotkanie partnerów projektu przypadło na kwiecień 2016r. Odbyło się niestety bez udziału partnerów z Włoch. Podczas obrad partnerzy ustalono ostateczny format portfolia oraz towarzyszącej mu broszury. Tureccy partnerzy zaprezentowali pozostałym stronę internetową projektu zawierającą aktualne ankiety i testy. Każda ze szkół przedstawiła swój plan działań mających na celu rozpowszechnienie projektu. Na koniec ustalono termin pierwszej konferencji online poświęconej raportowi końcowemu .

    erasmus

    Zadanie: ewaluacja

    Zadanie: Mocne i słabe strony doradztwa zawodowego

    W celu ustalenia jakie działania prowadzone w naszej szkole, stymulują rozwój zawodowy uczniów, zebrano i zanalizowano dane z ankiety wstępnej, dane statystyczne dotyczące m.in. kursów, praktyk zawodowych, staży-wizyt zawodoznawczych, organizowanych przez naszą szkołę oraz przeprowadzono szereg rozmów z doradcą zawodowym, z nauczycielami i wychowawcami klas


    SWOT Erasmus SWOT Erasmus SWOT Erasmus SWOT Erasmus

    Zadanie: Ankieta diagnozująca orientację zawodową uczniów


    Przeprowadzono ankietę wśród 94 uczniów klas I i 84 uczniów z klas III, która pozwoliła między innymi sprawdzić jaki procent naszych uczniów rozmawiało z doradcą zawodowym lub nauczycielem na temat wyboru przyszłej szkoły i zawodu. Ankieta pozwoliła też ocenić, ilu uczniów uważa takie rozmowy za pomocne w wyborze przyszłej ścieżki kariery.


    Ankieta Diagnozująca Ankieta Diagnozująca Ankieta Diagnozująca Ankieta Diagnozująca

    Ankieta – Typowy dzień w szkole

    Przeprowadzona ankieta wśród tych samych klas co ankieta 1. pozwoliła m.in. ocenić ile czasu w ciągu dnia uczniowie przeznaczają na naukę, wypoczynek czy sen oraz jakie odczucia mają uczniowie np. w stosunku do obowiązku szkolnego.


    Erasmus - ankieta 2 Erasmus - ankieta 2 Erasmus - ankieta 2 Erasmus - ankieta 2

    Aptitudes Questionnaire” (Kwestionariusz uzdolnień)

    W tej ankiecie wzięło udział 28 uczniów z drugiej i trzeciej klasy Technikum Ekonomicznego (TE) i Technikum Żywienia i Usług Gastronomicznych (TG).Pytania w kwestionariuszu dotyczyły różnych uzdolnień i podzielone zostały na 8 obszarów:
    • L (General learning aptitude) – zdolności uczenia się
    • V (Verbal aptitude) – zdolności werbalne
    • N (Numerical aptitude) – zdolności operowania liczbami
    • S (Spatial representation aptitude) – zdolności postrzegania przestrzeni
    • P (Processing documets aptitude) – zdolności przetwarzania dokumentów
    • C (Eye – hand Coordination aptitude) – zdolności koordynacji oko - ręka
    • M (Manual dexterity) – sprawność manualna
    • D (Digital dexterity) – zdolności posługiwania się urządzeniami


    Przeprowadzenie testów służących do diagnozy potencjału i preferencji zawodowych uczniów.

    TEST - Questionnaire for detecting intelect type”
    Badaniu została poddana grupa 22 uczniów klasy II Technikum ekonomicznego  oraz grupa 18 uczniów kl III Technikum Organizacji Reklamy.  Ankietę przeprowadzono w języku angielskim, i pozwalała ona na określić typ osobowości badanego ucznia.

    TEST samooceny ,,GRA TOWARZYSKA”'
    Badaniu poddano  22 uczniów z klasy I Technikum Hotelarskiego  oraz 23 uczniów z klasy II Technikum Żywienia i Usług  Gastronomicznych. Ankieta składała się z 90 pytań. Uczniowie wybierali  pytania, z którymi się zgadzali lub  które odpowiadały ich sposobowi myślenia. Wybór ten pozwalał określić typ osobowości danego ucznia.

    ANKIETA SOCJOMETRYCZNA - JAK POSTRZEGAM SIEBIE – moje miejsce w grupie
    Ankieta służy do oceny miejsca w grupie, pozwala określić czy dany uczeń jest realizatorem, koordynatorem, krytykiem, pomysłodawcą, wykonawcą czy specjalistą. Każdy typ pełni określoną rolę w grupie, ma określone pozytywne cechy i dopuszczalne słabości.

     

    erasmus

    Szczegółowa analiza mocnych słabych stron doradztwa zawodowego w szkole.

    Raport dotyczący sytuacji doradztwa zawodowego

    Zebrane przez nas informacje (Analiza SWOT) przyczyniły się do powstania raportu dotyczącego sytuacji doradztwa zawodowego w naszej szkole. Pozwoliło to na ocenę słabych stron szkoły i polityki lokalnej, w sprawie doradztwa zawodowego. Szukano czynników, które utrudniają proces doradztwa zawodowego oraz przeszkadzają w budowaniu kariery

    Raport dotyczący sytuacji doradztwa zawodowego
    Book

    Budowanie kariery na "Dniach Otwartych Szkoły"

    Dzień otwarty w ZS im. W. Witosa w Suchej Beskidzkiej stał się dobrą okazją do zapoznania naszych obecnych i przyszłych uczniów z projektem „Dziś budujemy przyszłą karierę zawodową” . Podczas prezentacji oferty kształcenia przedstawiono kandydatom do szkoły i ich rodzicom, jak można budować ściężkę zawodową w naszej szkole.

    Erasmus na Dniach otwartych Szkoły Erasmus na Dniach otwartych Szkoły Erasmus na Dniach otwartych Szkoły

    Upowszechnianie projektu wsród uczniów w gimnazjach w powiacie suskim

    Upowsze_gimnazjum Upowsze_gimnazjum Upowsze_gimnazjum Upowsze_gimnazjum

    Upowszechnianie projektu wśród rodziców

    Upowsze_rodzice Upowsze_rodzice Upowsze_rodzice

     

    Upowszechnianie projektu wśród uczniów

    Upowszechnianie projektu wśród nauczycieli

    Seminarium

    W czerwcu 2016r. w Zespole Szkół im. W. Witosa w Suchej Beskidzkiej odbyło się Seminarium: „Portfolio jako jedno z narzędzi kształtowania rozwoju osobistego i zawodowego ucznia”. Celem spotkania było przybliżenie idei projektu “Dziś budujemy przyszłą karierę zawodową” oraz upowszechnienie wśród uczestników efektów pracy powstałych w ramach w/w projektu, ze szczególnym naciskiem na prezentację przykładowego Portfolia osobistego rozwoju i ścieżki zawodowej. Grupą docelową byli nauczyciele, doradcy zawodowi, pedagodzy, dyrektorzy szkół. Osoby biorące udział w seminarium otrzymały materiały, które będą mogły być wykorzystane w pracy dydaktyczno - wychowawczej np. na lekcjach wychowawczych, na zajęciach grupowych i indywidualnych z doradztwa zawodowego.

    Upowsze_rodzice Upowsze_rodzice Upowsze_rodzice Upowsze_rodzice Upowsze_rodzice Upowsze_rodzice Upowsze_rodzice Upowsze_rodzice Upowsze_rodzice
    erasmus

    Portfolio rozwoju osobistego i ścieżki zawodowej – PROSZ


    pobierz
    Portfolio - PROSZ

    pobierz
    Instrukcja obsługi portfolio "PROSZ"

    pobierz
    Wersja polskojęzyczna raportu z książki "Career Orientation..."
    zobacz
    Książka "Career Orientation - best practices across Europe"
    erasmus

    Działanie informacyjne - ŚCIENNA GAZETKA SZKOLNA

    Społeczność szkolna ma okazję zapoznać się informacją o realizacji projektu; o budowaniu poczucia własnej wartości i pewności siebie poprzez poradnictwo u doradcy zawodowego a także o budowania udanej kariery zawodowej

    Działanie promocyjne - Dzień otwarty szkoły

    Dzień otwarty w ZS im. W. Witosa w Suchej Beskidzkiej stał się dobrą okazją do zapoznania naszych obecnych i przyszłych uczniów z projektem „Dziś budujemy przyszłą karierę zawodową” . Podczas prezentacji oferty kształcenia przedstawiono kandydatom do szkoły i ich rodzicom, jak można budować ściężkę zawodową w naszej szkole.

    Działania promocyjne: PLATFORMA LOCAL LEADER SELFIE+

    Na międzynarodowej platformie SELFIE+ zamieszczono zdjęcie z krótkim komentarzem o realizacji projektu "Dziś budujemy przyszłą karierę zawodową"   zobacz

    Działania promocyjne: PRASA LOKALNA

    W gazecie lokalnej " Kronika Beskidzka" i na portalu internetowym www.beskidzka24.pl został umieszczony artykuł pt: "Wybrać zawód z głową" który informował o realizacji projektu.     zobacz